Upp till bevis för Karnov
I våras presenterade han Karnov Group för svenska och internationella investerare. Nu är det dags för bolagets danske vd, Flemming Breinholt, att leva upp till sina löften.
Läs nedan
Inför börsnoteringen värderades företaget, en leverantör av informationstjänster inom juridik, till 4,2 miljarder kronor. För mycket, ansåg flera etablerade börsanalytiker, som avrådde teckning. Men bolaget övertecknades och drog dessutom in 670 miljoner kronor i en parallell nyemission.
Nu visar kursutvecklingen på börsen att analytikerna hade fel.
Kursen har stigit och pendlat mellan en uppgång på tio och tjugo procent. Bolagets vd, Flemming Breinholt, tar kursuppgången som ett kvitto på att företaget var korrekt värderat.
– För mig var det viktigt med en bra start på börsen, säger han.
– Jag tror att det hänger ihop med hur jag är som människa. Oavsett om jag är vd eller gör något annat, så vill jag inte göra någon besviken. Hade aktien gått ner direkt hade kanske investerare och anställda börjat tvivla på om vi faktiskt var så bra som vi själva trodde.
Flemming Breinholt minns noteringsprocessen som hektisk. Långt mer ansträngande än vad han hade förväntat sig.
– Folk som inte varit med om det förstår inte hur hårt det kan vara. Inom loppet av några dagar var jag på roadshow i Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, London, Frankfurt, Paris och New York.
– Målet var att få med oss institutionella placerare, det var viktigt för att noteringen skulle bli lyckad.
Den 11 april sattes punkt. Breinholt hade fått med sig Fjärde AP-fonden och en rad andra investeringsbolag samtidigt som private equity-bolaget Five Arrows Principal Investment behöll sitt grepp som största ägare.
Flemming Breinholt beskriver sig själv som en enda stor adrenalinpump de där dagarna.
– Jag skulle kanske inte säga att jag var nervös, men det låg en spänning i luften. När dagen var slut tog jag flyget hem till Köpenhamn och umgicks kort med min familj innan jag stupade i säng.
Karnov Group styrs från ett vackert kontorskomplex mitt i centrala Köpenhamn. För några år sedan huserade Tele Danmark här. Nu heter hyresgästerna Google och Red Bull – två företag kända för att synas i alla möjliga sammanhang.
Grannarna står, ur det perspektivet, i tydlig kontrast till den lågmäldhet som tycks vara Karnovs adelsmärke. I affärspressen genererar företaget inte mycket uppmärksamhet och på börsforum bemödar sig inte ens amatörspekulanter att diskutera bolaget.
– Utanför vår bransch är vi totalt okända, medger Flemming Breinholt.
Breinholt har nu varit vd i Karnov Group i fem år. Han hämtades in efter att ha varit vd på Intermail och ordförande i ett bolag som arbetade med superkonduktorer och nanoteknik.
Flemming Breinholt ler när han får frågan om det var svårt att skifta bana och ge sig in i juridiken. Han som förvisso vittnat en gång, men som aldrig haft anledning att fördjupa sig mer än så i läran.
– Jag är inte rädd för att gå in i komplexa sammanhang, även om jag vet att jag inte kommer förstå allt. Jag har jobbat i bolag med doktorander som varit långt mer kunniga än jag om ett ämne.
– Mitt knep är att ställa obegåvade frågor – ju fler desto bättre. Det är så jag lär mig. Så det blev en del frågor när jag kom hit.
Breinholt berättar att han till en början satt ner med nära hälften av bolagets anställda – med författare, experter och kunder. På kvällar och helger läste han på och sammantaget skapade han en bild av vad Karnov var och hur bolaget borde utvecklas.
– Jag har en nyfikenhet och vilja att förstå och få det översatt till något som jag själv kan relatera till. Men än i dag händer det att det dyker upp saker inom Karnov som jag inte förstår, det kanske visar hur komplex den här verksamheten är.
Till en oinvigd brukar Flemming Breinholt säga att Karnov Group ger svar på juridiska frågeställningar utifrån sin bas av vetande. Allt som går att få fram om lagtexter, propositioner, förarbeten och tolkningar serveras genom en sökning på Karnovs plattformar. Räcker inte det tillhandahåller företaget en uppsjö av litteratur och domar att djupdyka i.
Det kanske låter som en vanlig databas, men inom juridiksektorn har den blivit oumbärlig. Den som vill ge sig in och konkurrera med Karnov har 150 års arbete att ta igen.
För de finansiella analytikerna har framför allt tillväxten varit det största frågetecknet. För hur ska Karnov, som redan är marknadsledande, lyckas växa i en bransch som visserligen expanderar, men som gör det långsamt?
Under noteringsprocessen upprepade Flemming Breinholt flera gånger att Karnov tittar på olika uppköpskandidater.
– Vi letar efter aktörer där det kan finnas en synergi för oss att använda samma teknologiska plattform som vi redan har. Det kan var företag i övriga Norden, Baltikum eller någon av de intilliggande marknaderna.
– Vi letar i länder, av samma storlek som Danmark och Sverige, som kanske, precis som vi, är beskyddade av ett lokalt språk.
De pengar som företaget tog in i samband med nyemissionen har använts till att amortera. Därigenom har Karnov Group halverat sina skulder och fått ner skuldsättningsgraden till 2,7 gånger nettoskulden. Men trots det finns det utrymme till förvärv, enligt Breinholt.
– Vi är ju ett kontantgenererade bolag och kan dessutom få tag på kapital snabbt om rätt tillfälle skulle uppstå.
Kanske har han fått blodad tand efter uppköpet av Norstedts Juridik, utgivaren av den svenska lagboken och en rad informationstjänster, som Karnov köpte 2018.
För 68 miljoner euro fick Karnov en aktör som har samma roll i Sverige som Karnov har i Danmark.
– Det hade länge varit en dröm för oss att köpa Norstedts Juridik. När möjligheten väl kom, tvekade vi inte.
Före förvärvet bedrev Karnov och Norstedts Juridik tjänster som tangerade varandra på den svenska marknaden. Det fanns alltså risk för både kannibalisering och att stå där med en ineffektiv organisation.
Karnovs lösning blev att slå ihop de svenska tjänsterna under ett och samma varumärke. Och sedan i augusti rullas resultatet ut – plattformen Juno.
Innan årets slut ska bolagets 35 000 svenska kunder ha genomgått flytten, men Karnov har genomfört nymodigheten med både livrem och hängslen.
För medan Juno lanseras behålls de ursprungliga tjänsterna tills användarna blivit naturligt bekväma med allt nytt.
– Vi gör så för att alla ska få en chans att komma över i sin egen takt. Det viktiga för oss och våra kunder är att verktygen är lätta att använda.
Sedan förvärvet har Karnov gjort den förre chefen på Norstedts Juridik, Olov Sundström, till ansvarig för den svenska verksamheten.
Det har dock inte hindrat företaget från att blåsa in lite danska influenser i den svenska grenen.
– Det är nog inga tvivel om att vi är mer fokuserade på försäljning här i Danmark. Och jag tror att vi har fått med oss Norstedts Juridik på att bli mer marknadsinriktade än vad de varit tidigare. Annars tror jag på att ta vara på skillnaderna, snarare än att försöka ändra något.
Sedan köpet är Karnov odiskutabel marknadsledare i både Sverige och Danmark. En grupp danska advokatkunder har gått så långt att de anklagat bolaget för att missbruka sin dominerande ställning, ett påstående som Flemming Breinholt viftar bort.
– Danska konkurrensverket har prövat saken, men lagt ner ärendet, så för oss är den saken utagerad.
Enligt siffror som Affärsvärlden tagit fram är Karnov överlägset störst av leverantörerna av juridiska söktjänster i Sverige. Under 2018 hamnade exempelvis tre fjärdedelar – 21,5 miljoner kronor – av Domstolsverkets utlägg rörande söktjänster, i någon av Karnovs fickor.
Flemming Breinholt är medveten om företagets position.
– Att arbeta med juridik och inte ha tillgång till våra tjänster är som att vara köksmästare och inte ha kniv.
Som vd måste det ändå kännas som en fantastisk sits?
– Ja, men det är också en stor förpliktelse. Det gäller att vi fortsätter att utvecklas, så att vi kan behålla samma position i hundra år till.